Diverse eksamensråd for emnet "Grunnleggende programmering"
Eksamenspraktisk:
- Eksamen vil foregå digitalt i Inspera.
Vær/bli på forhånd ordentlig kjent med hvordan dette brukes/virker!
- Som oftest vil et vedlegg (som angir hovedrisset/skjelettet for programmet, der du spesielt skal lage innmaten til en del funksjoner)
også bli utdelt på papir.
- Eksamensoppgaven vil være to-delt: "Hva blir utskriften fra ..."
og en "større" programmeringsoppgave.
- Alt trykt og skrevet materiale er det tillatt å ha med til eksamen.
Kalkulator er ikke tillatt.
Bl.a. LesData(2).h er det sikkert lurt å ta med seg en utskrift av.
- Ta pause! Hjernen har godt av litt frisk luft (et avbrekk) og
oppmerksomhet omkring noe helt annet en stund.
Du lurer bare deg selv ved å tro at du bevarer full
konsentrasjon i eksamenslokalet gjennom alle timene.
- Slapp av (mye av) dagen før eksamen! Programmering er ikke noe puggefag, det er hands-on.
Så programmering har du formodentlig "i fingrene" allerede.
- Løsning(sforslag) og rettemal/sensorguide vil bli lagt ut på EKSAMEN-katalogen
ca. en time etter offisielle slutt på eksamen.
Studer og bruk rettemalen aktivt og selvkritisk før du evt. ber om begrunnelse og (deretter) evt. klager.
Eksamensteknisk (oppgave 2):
- Det viktigste med denne oppgaven (som teller mest) er å vise at
du kan (finne frem til, opprette og) behandle datastrukturer.
- Les hele oppgaveteksten først, nøye, før du begynner skrivearbeidet.
Gjør notater og lag figurer/tegnskisser underveis.
Løs oppgaven ved å tegne og fortelle for deg selv (lag evt.pseudokode/figurer),
før du skriver en ferdig programbit. (Dette gjelder både
hele problemstillingen, og hver enkelt funksjon.)
Tenk deg godt om før du starter programmeringen.
- Sørg for å få minst "en halv F" på alle deloppgavene. Dvs. la i minst mulig grad
noe stå helt blankt, men prøv ihvertfall å svare noe i form av pseudokode.
Men la dette være godt og lesbart - ikke noe raskt "kludder".
- Ikke gjenta oppgavetekst og lærebok (henvis heller).
- Ad kommentering: Husk at det er ditt ansvar å få sensor til å skjønne
det du har tenkt. Selvsagte, selvforklarende og trivielle programsetninger trengs derfor antagelig ikke å kommenteres.
Men, om du er usikker på hvordan koden eksakt skrives, så kommenter evt. hva du ønsker/tenker å gjøre.
Evt. feil i programlogikken vil derfor ikke telle så negativt, om du via kommentarer viser at du har tenkt riktig.
- Ad pseudokode: Mener du at du skriver fullverdig og god kode som besvarer oppgaveteksten,
så trenger pseudokode ikke å være med i din besvarelse.
- Ikke la deg "vippe av pinnen" pga. oppgavetekstens volum.
Ofte er det nødvendig med mange ord og setninger, for at det
ikke skal herske tvil om hva du skal gjøre.
- Løsningsforslagene til eksamensoppgavene er "overløst" i forhold til
å få en god karakter. Dvs. du kan skrive program som ikke
er helt syntaktisk korrekte, og ikke like elegante, og
allikevel få en god karakter.
- "Gullkorn": Ikke noe nytt skal gjøres på eksamen, det du kan
skal bare gjøres/kombineres på en annerledes måte.
Oppgave 2 sin form:
- Datastrukturen:
- Kan helt (eller delvis) være gitt og forklart
- ( Du må selv finne den )
- Variabler, enum, struct og funksjoner:
- Alt er gitt
- Det meste er gitt, men du må selv finne noen enkelte
- ( Ingenting er gitt )
- Programmet:
- Et hovedriss er gitt (som vedlegg på papir), og du skal
skrive innmaten til en del funksjoner.
- ( Alt må skrives fra scratch. )
- Robusthet:
Om slikt ikke eksplisitt er bedt om i oppgaveteksten, så skal
slikt ikke vektlegges. Dvs. da kan du anta at alle filer har
innhold etter det angitte filformatet, og at all input kan antas
som korrekt (f.eks. at alle tallverdier virkelig er tall og ikke
tekst, og at personnavn er av lovlig format).
Sensors arbeide (med oppgave 2):
Alle mulige detaljer vil ikke stå i sentrum for sensors oppmerksomhet
(f.eks. at alle parenteser eller småtegn ( ; " ' ) er på plass over alt, o.l. Slikt tar jo kompilatoren seg av.)
Sensor vil derfor bl.a:
- Lese dine eventuelle forutsetninger og presiseringer du gjør.
- Gå gjennom innmaten i hver enkelt funksjon, og se om den
gjør jobben sin (ut fra hva oppgaveteksten sier/ber om).
- Vurdere evt. ekstra funksjoner du har laget (der det er antydet om dette i oppgaveteksten).
Lykke til med/på eksamen!