1) Programvareutvikling


  1. Eksempler på disipiner en utvikler ofte må kunne håndtere:


     
     

  2. Programmering:
     
    • Arbeide:   systematisk,   strukturert,   ryddig,   målrettet,   logisk
       
    • ANALYSERE oppgaven/kravspesifikasjon,   DESIGNE løsningsstrategi
       
    • "MANGE løse tråder, EN ball i luften ad gangen."
       
    • "Mange veier til Rom", men:
      1. Kodekvalitet ?
            (ryddighet, effektiv, dokumentert, kommentert, vedlikeholdbar, lesbar, .....)
      2. Tidsforbruk ?   (verktøy- og metodevalg)

    • "Hands-on" dvs. programmering er hardt arbeid/erfaring
       
    • Algoritme = detaljert fremgangsmåte/bruksanvisning for å løse en problemstilling
       
    • Programmering = finne algoritmen og kode/implementere den vha. et programmeringsspråk
       
    • Derfor: PROGRAMMERING er en KUNST !
       
      og noe HELT annet enn å lære et eller annet programmeringsspråk