Pensum:

Pensum er temaene i Opplegg-tabellen.

Dette dekkes/gjennomgås vha:


 
NB/presisering: Eksempler (EKS_XX), PDF'er og løsningsforslag "trumfer" animasjoner.
      Dvs. skulle animasjoner skille seg/vise det litt annerledes enn slik det presenteres i EKS_XX/PDF eller i løsningsforslag,
      så er det disse siste som gjelder når uke- og eksamensoppgaver skal besvares.


      F.eks. om en animasjon bruker:
  1. at H = 1, 3, 6, 12, 25, ... ved Shellsort, så er det EKS_23 sin bruk av H med 1, 4, 13, 40, ... vi skal bruke.
  2. å sortere helt ferdig en og en subarray før den neste, så er det metoden (der 'i' øker, og stadig gjør alle subarrayene lengre) i EKS_23 som gjelder.
  3. det venstre elementet til å partisjonere, så er det EKS_24 med bruk av det høyre som skal brukes ved løsing av (eksamens)oppgaver, samt at venstre halvdel sorteres før den høyre.
  4. sen splitting, så er det istedet slik at alle 4-noder (inkludert rota) splittes når det traverseres gjennom dem på vei mot innleggelse av en ny verdi nederst i treet.
    Det er dette notatet "BlanserteTrers.pdf" forklarer/viser. For Red-Black trær i animasjon nr.2 og 4 vises dette dessverre litt annerledes/"forsinket".
  5. noe annet, så er det slik at like keyer både i Binært Søke tre og 2-3-4/Red-Black trær legges alltid inn til høyre (for en lik mor-node).
  6. å markere at selve rota er "red", så er den (selvsagt) aldri det.
  7. å bare tilfeldig ta en av naboene med lik vekt til andre, så er det både EKS_31 og EKS_32 sin bruk med at siste ankomne med lik vekt til andre legges foran disse på "fringen" som gjelder.
    Det samme gjelder ved bygging av Huffman-trær i EKS_39.
  8. at første innskrevne node legges under den andre (ifm. Union-Find), så legger koden i EKS_36 (og 37) den andre under den første.
  9. å bygge en litt annen Huffman-trie (men fortsatt samme VES!), så er det koden i EKS_39 som gjelder/bygger trien vi bruker.

 

Tilbake til hjemmesiden for emnet.